Möbelmästaren Carl Malmsten

Här på Auktionshuset säljs många möbler av möbelmästaren Carl Malmsten. Du har säkert hört talas om honom, det har de flesta. Hans vackra hantverk finns i många svenska hem. Kanske står fåtöljen ”farmor”, lampan ”Staken” eller soffbordet ‘”Ovalen” just i ditt vardagsrum. Men hur mycket vet du om möbelarkitekten egentligen?

Bredda din kunskap och läs om möbelformgivaren:

Carl Malmsten

Carl Malmsten, född den sjunde december år 1888, var under 1900-talet en av Sveriges största möbel- och miljöskapare. Han fick sitt stora genombrott vid 28 års ålder när han vann pris i Svenska Slöjdföreningens tävling om nya möbler till Stockholms stadshus. Vinsten gjorde att folk fick upp ögonen för honom och hans arbete vilket ledde till att han fick flera prestigefyllda uppdrag. År 1916 etablerade han en egen snickeriverkstad och år 1917 deltog han med framgång på Hemutställningen i Liljevalchs konsthall. Malmsten-intarsiaByrå, ”Guanabara”, Carl Malmsten.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 2000 kr.

Malmsten samlade på sig sina praktiska erfarenheter genom praktik i snickeriverkstäder samt genom uppmätningar av möbler på Nordiska Muséet och Skansen. Han beskrev sig själv som: ”En från överklassen urspårad snickarlärling”. Han växte upp på Blaiseholmen i en högborgerlig miljö. På somrarna tillbringade han sin tid på sin morfars gård i Solna. Hans morfar, Régis Cadier, drev Grand Hotel i Stockholm och var mycket välkänd och välbärgad. Morfadern hade även en grönsaksodling vid Bergshamragården där Malmsten trivdes mycket bra och där han senare kom att slå ner sina bopålar med sin fru Siv Malmsten.

Carl Malmsten ville skapa möbler som var praktiska men som också framkallade trivsel och harmoni. Han var noggrann i sitt hantverk och fokuserade mycket på detaljer, till exempel på hur träets struktur och fiberriktning kunde förfinas och bevaras. Hans möbelstil hade rötter i allmogetraditionen och i 1700-talets klassicism. Framför allt inspirerades han av 1920-talets nyklassicism med intarsiadekorer, det blev lite av hans signum. Hans möbler döptes många gånger efter beställare, kulturpersonligheter eller orter. De kunde även döpas efter den sinnesstämning Malmsten förknippade dem med.

Några exempel på uppdrag som Carl Malmsten fick under 1920-talet var ansvar för inredningen av privatvåningen på Ulriksdals slott år 1923 (bröllopsgåva till kronprinsparet), Svenska Tändsticksbolagets kontor i Stockholm år 1928 och Stockholms konserthus år 1926. Han fick även inreda den svenska sviten på Waldorf Atoria Hotel i New York år 1931. Två år senare grundade han firman Carl Malmsten som sedan ombildades till aktiebolag år 1944.

Han samarbetade med många olika arkitekter under sin tid. Ett exempel på samarbete är med Märta Måås-Fjetterström som var en textilkonstnär. De kom att samarbeta extra mycket då de tillsammans fann en unik harmoni mellan möbler och textilier. I deras arbete var det viktigaste att kompositionerna passade för olika individers behov. Märta Måås-Fjetterström utalade sig om Carl Malmstens hantverk på följande vis: ”När du ställer dina möbler på mina mattor och låter mina bonader hänga på väggarna i dina interiörer gör du det på ett sådant sätt, att de får mening. ”

Carl Malmsten var inte bara en enastående formgivare, han var även pedagog. Han ville förändra den svenska slöjdundervisningen. Han ansåg att det var viktigt att den handlade om att ”övning ger färdighet”, att man skulle få frihet till att utforska sin kreativa sida och på så sätt sammanföra praktisk och konstnärlig utbildning. Som pedagog var Malmsten väldigt inspirerande med sin otroliga känsla för formspråk och proportioner men kunde även uppfattas som mycket kritisk och sträng. Hans pedagogikintresse ledde till att han och hans fru Siv startade en experimentskola, Olofsskolan. Dessvärre fick skolan senare läggas ner i brist på finansiering. Dock blev skolans verkstad kvar som senare kom att vara en av de bästa möbelsnickeriutbildningarna i världen. År 1948 bytte skolan namn till Malmstens Nyckelviksverkstadsskola. Efter det blev det ett namnbyte till, denna gång till Carl Malmstens Verkstadsskola CMV. Idag ingår skolan som en del av verksamheten vid Linköpings Universitet under namnet Carl Malmsten Furniture Studies.

Då Carl Malmsten ställde höga krav på sig själv var det mycket viktigt att de snickeriverkstäder som skulle producera hans möbler höll en tillräckligt hög standard. Att hitta sådana verkstäder var inte lätt, därför valde han att endast välja ut ett fåtal verkstäder med hög klass och sedan hålla sig till dessa. År 1955 inledde Carl Malmsten och de noggrant utvalda möbelverkstäderna ett föbund under benämningen ”Nyckelbrödernas förbund”. Efter detta ökade han arbetstempot. På en utställning på Röhsska Mueseet i Göteborg år 1956 presenterades de första nya modellerna. Några av dessa var ”Farmor”, ”Talavid”, ”Hemmakväll” och ”Vår Fru”. Med återförsäljare spridda över hela landet blev Malmstens möbler tillgängliga för en bredare kundkrets.farmor-CMFåtölj, ”Farmor”, Carl Malmsten, 1900-tal.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 3650 kr.talavid--CMMatsalsmöbel, ”Talavid”, Carl Malmsten, Waggeryds möbelfabrik AB, 1900-tal. Sålt på Auktionshuset. Klubbat pris: 4000 kr.visingsoCMSoffa, Visingsö, Carl Malmsten.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 4600 kr.

En stor del av tiden fram till Malmstens bortgång tillbringade han med sin fru Siv på skolan Capellagården på Öland. Capellagården är en skola för gestaltande arbete som grundades år 1960 av Malmsten själv. Han planerade och genomförde kurser och utställningar runt om i Sverige fram till sin död den 13 augusti år 1972. Carl Malmsten har efterlämnat ett unikt kulturarv bestående av drygt 20 000 detaljritningar, skisser och förlagor. Hans möbler fortsätter att vara omåttligt populära och eftertraktade.

Källförteckning:
http://www.malmsten.se/mot-carl-malmsten-mannen-som-inte-visste-vad-han-ville-bli/
http://carlmalmsten.se/om-carl-malmsten/cm-personligen/
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/carl-malmsten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *