Skulptrisen Carin Nilson (1884-1973)

CarinNilson-fotografi

Skulptrisen Carin Nilson föddes år 1884 i Styra socken i Östergötland. Hennes far hette Sigfrid Nilson och var fanjunkare vid Kungliga Första Livgrenadjärregementet och hennes mor hette Hanna. Tillsammans fick de sex barn. Vid sekelskiftet flyttade familjen in till Linköping. Carin Nilson visade tidigt intresse för skulpturkonsten. Som barn skapade hon figurer av lera och enligt sin kusin A. Sundström ska hon, när hon såg en liten skulptur i ett skyltfönster, ha utbrustit att ”Jag vill också göra såna saker!”.

Nilson studerade i Styra skola och gick ut sjätte klass med bra betyg. Hon genomförde efter det en bokföringskurs år 1899 och fyra år senare en kurs i tillskärning. Hon vårdade även patienter till doktor Carl Schoug. År 1910 blev hon anställd som skrivbiträde vid Rådhusrätten i Linköping där hon stannade i två år. År 1912-1913 utbildade hon sig till sjuksköterska vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala och blev därav knuten till Östergötlands Sjuksköterskebyrå. Detta gjorde att hon fick många sjukhusuppdrag runt om i Östergötland. Nilson blev sedan anställd vid dispensären (rådgivningsbyrån för tuberkulossjuka) i Linköping år 1915. I samband med detta genomgick hon även en sjukvårdskurs vid Svenska Nationalföreningen mot tuberkulos. Anställningen kom att vara i cirka tio år med ett antal tillfälliga avbrott.

Studier i USA
Carin Nilson bestämde sig år 1921 för att resa till Amerika. Hennes bröder Sigfrid och Bengt hade redan emigrerat dit och hon tyckte att landet framstod som ett hägrande resmål. Detta ledde till att hon tog tjänstledigt och bosatte sig där i ett år. I Amerika mötte hon många konstnärer och studerade även vid en konstskola en tid. Innan Nilson reste hade hon deltagit i en teckningskurs hos Anna Ekegren i Linköping samt gått en korrespondenskurs i teckning vid Hermods. När hon återvände hem igen fortsatte hon arbetet vid dispensären, dock en aning motvilligt då det innebar en osäker framtid på grund av hög konkurrens om tjänsterna samt att hon kände en stark längtan efter att fortsätta med konststudierna.

Början på en ny karriär – konstnärsåren
År 1925, tio år efter påbörjad tjänst, avslutande Nilson sin tid som sjuksköterska. Hon hade fått avslag på en ansökan om en inspektristjänst i Barnavårdsnämnden i Linköping vilket ledde till att hon äntligen bytte yrkesbana och började som skulptris. Trots att det inte ansågs som ett riktigt yrke att vara konstnär under början av 1900-talet och inte heller accepterades enligt norm så var det ingen tvekan om att Nilson skulle kämpa för sin dröm. Hon hade som ung mött konstnären Emil Andersson-Thor som valde att gå sin egen väg och bli målare i stället för att bedriva lanthandel likt sina föräldrar. Detta möte gav henne en bild av hur det var att välja konstyrket.

Nilson ville bli professionell skulptris. Hon studerade därför på Gottfrid Larssons Konstskola år 1925-1927 samt på Konstakademin i Stockholm. Hon hade Carl Milles som lärare under hans senare period som innebar lätta, nästan flygade skulpturer. Det inspirerade Nilson till att göra statyetter med så lite kontakt med marken som möjligt. Två exempel på det är ”Rephopperska” och ”Balettflicka”.

skulpturenRephopperskanCarinNilson”Rephopperska”

Balettflicka-CarinNilson”Balettflicka”.

Genom kontakter kunde Nilson skaffa sig en ateljé och bostad på Sveavägen 98 i Stockholm. Hon studerade sedan i Paris år 1927-1928. Hennes broder Sigfrid bekostade hennes studier hos Antoine Bourdelle, Charles Despieau och Henri Arnold. Hon tog studierna på mycket stort allvar och hade lektioner både på för- och eftermiddag med olika lärare. Under denna tid hade Nilson svårt att försörja sig, hon var försatt i en mycket eländig ekonomisk situation men lyckades ändå fortsätta sina studier.

Under studierna hos Bourdelle utvecklade hon sin förmåga att skapa porträttbyster. Ett exempel på detta är hennes verk ”Gammal Kvinna” som är gjort i gips. Skulpturens skepnad kan associeras med renässanshuvuden och realistiska romerska marmorporträtt. Hon skapade även en skulptur föreställande kejsare Haile Selassie. Denna blev mycket uppskattad av både beställaren och kejsaren själv och placerades därefter i palatset i Addis Abeba. Hon skulpterade även porträtt i sten av Alice Trolle till Barnsjukhuset i Linköping, ett porträtt i brons av Nathan Söderblom som finns i Vaksala kyrka samt porträtt av sina föräldrar i granit.

SkulptrisCarinNilson-HaileSelassie”Haile Selassie”.

”Ärkebiskop Nathan Söderblom”. 

”Mor” och ”Far”.

Nilson fortsatte skulptera porträtt till år 1952 men avbröt sedan då det innebar ett mycket stort och långvarigt arbete med lite pengar i relation till arbetsinsatsen. Läraren Bourdelles intresse för kvinnokroppen med utgångspunkt i ungrenässansen fördes över på Nilson när hon studerade hos honom. Att det finns en grekisk skulpturpåverkan i hennes arbete framgår även tydligt.

Drömmen går i uppfyllelse
Under 1940-talet skapade Nilson småskulpturer. Hon skulpterade främst gracila kvinnofigurer. Inspiration fann hon under denna tid i italienska gipsfigurer. Hon sålde sina verk i sin ateljé på Sveavägen samt genom hennes syster Stina i villan i Linköping som hennes föräldrar en gång varit ägare till. Skapandet av de mindre skulpturerna blev ett stort intresse och gav henne även en trygg inkomst.

Skulptur-KvinnaMedÖppnaArmar-CarinNilson”Kvinna med öppna armar”.

Nilson skulpterade även djurfigurer. Hon besökte Skansen för att skissa björnar som hon sedan skulle skulptera. Där mötte hon prinsessan Sibylla och hagaprinnsessorna som nyfiket tittade på hennes skisser. De kom sedan att köpa skulpturer av Nilson efter ett besök i hennes ateljé. När Nilsons släktingar fick höra detta sa de att ”Nu är Carin en riktig konstnär”. Exempel på två välkända djurskulpturer hon skapat är ”Pingvin med unge” och ”Säl” i marmor.

Nilson deltog i ett stort antal utställningar. Hon fick många positiva recensioner och som sekreterare i Svenska Konstnärinnor deltog hon aktivt i många utställningsarrangemang. Hon instiftade även ett stipendium för kvinnliga konstnärer samt var initiativtagare och ordförande i föreningen Östergötlands Barn i Stockholm.

CarinNilsonBjörnar”Skansenbjörnar”.

CarinNilsonPingvinMedUnge”Pingvin med unge”.

CarinNilsonUtställningInbjudan till en av Carin Nilsons atelierutställningar.UtställningCarinNilsonInbjudan till en utställning Carin Nilson medverkade i år 1934.

Carin Nilsons villa – Villa Lugnet
Carin Nilsons villa var belägen på Tinnerbäcksgatan 15. Den hade två våningar med varsin ägare. Hennes föräldrar Sigfrid och Hanna blev ägare till den nedre våningen år 1912. Ett av deras sex barn, Stina, bodde där. Hon stannade även efter föräldrarnas bortgång år 1936. I perioder bodde även Carin Nilson där. Hon kom sedan att donera hemmet till kommunen. Villan flyttades till Gamla Linköping år 1966 och meningen var att Nilson skulle disponera huset men hindrades på grund av sjukdom. Hemmet står än i dag orört, kläder, toilettesaker och husgeråd finns fortfarande kvar. På sommaren ställs några av Carin Nilsons skulpturer ut i trädgården, det var något hon själv såg till att göra under 1950-talet. Fundamenten är en gåva till henne från Carl Milles.

En plats i Sveriges konsthistoria
Nilson var medveten om att hon skulle ha påbörjat sin karriär som skulptris tidigare men hon arbetade ändå med gott mod och självförtroende, siktade högt och var otroligt driven. År 1967 drabbades hon av en olycka som gav henne bestående ryggskador, detta ledde till att hon blev sängbunden sina resterande år. Carin Nilson avled år 1973, 89 år gammal. Trots att åren som skulptris blev relativt få så har hon efterlämnat en fantastisk samling skulpturer skapade med otrolig känsla och passion som visar att hon sannerligen var en mycket talangfull konstnärinna. Carin Nilson kommer för alltid att ha en plats i Sveriges konsthistoria.

CarinNilsonFotografiFotografi på Carin Nilson från hennes gästbok. 

Gästbok-CarinNilsonFörsta uppslaget i gästboken, målat av Nilson.

CarinNilson-medlems-ochidentitetskort  Carin Nilsons medlemskort för Konstnärernas riksorganisation.

 

Konst av Carin Nilson – nu till försäljning hos Auktionshuset!
Till auktionerna >>

 

Källa: Ennerberg, Gunnar (1997). Carin Nilson En östgötsk skulptris 1884-1973. Linköping: Nova Print AB.

http://intressant.se/intressant

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *