Wurlitzer

Rudolph Wurlitzer Company, även kallat Wurlitzer, var ett företag i USA grundat av tysken Rudolph Wurlitzer. På 1930-talet började Wurlitzer att producera och sälja jukeboxar vilket blev en mycket stor framgång för företaget. Denna framgång har lett till att Wurlitzer och jukeboxen än i dag är mycket starkt förknippade med varandra.

Vad är en jukebox?

En Jukebox är en myntautomat för spelande av musik. Ordet kommer från engelskans juke, benämning på ett sjaskigt värdshus, eftersom det till en början var på dylika ställen jukeboxen gick att finna.

JukeboxenJukebox, Wurlitzer modell 1015.

Wurlitzers historia

Rudolph Wurlitzer föddes år 1829 i Tyskland. Sedan år 1659 har familjen Wurlitzer bedrivit handel med musikinstrument. Först bedrevs handeln i Sachen i Tyskland eftersom familjen härstammar där ifrån. År 1853 kom Franz Rudolph Wurlitzer till Cincinnati i USA där han grundade Rudolph Wurlitzer Company. Till en början var detta ett importföretag som sålde musikinstrument till Amerika men Wurlitzer växte sig snart större vilket ledde till att de kunde börja att tillverka egna självspelande pianon med myntinkast år 1896. Detta blev början på företagets stora framgång.

År 1914 avled Rudolph Wurlitzer, hans tre söner fick då driva företaget vidare. Wurlitzer blev snart känt för sina stora teaterorglar som användes i stumfilmer. En av dessa stora orglar installerades i Skandiateatern i Stockholm år 1926. Med hjälp av orgeln kunde en organist härma ljudeffekter anpassande till filmens handling. När stumfilmerna slutade att produceras minskade efterfrågan på teaterorglarna och den stora depressionen år 1929 gjorde nästan att företaget gick i konkurs. År 1933 tog Farny Wurlitzer, familjens yngste son, kontakt med uppfinnaren Homer Capehart som övertygade företaget att de skulle börja att tillverka jukeboxar. Detta var mycket lämpligt då marknaden för jukeboxen snart kom att explodera. Carpehart försäkrade Wurlitzer att 25.000 jukeboxar skulle säljas till år 1936, försäljningen kom dock att gå mycket bättre än så eftersom 44.000 exemplar såldes.

Wurlitzers jukebox dominerade marknaden med 60 procent fram till slutet av 1940-talet. Den största framgången för företaget kom med Wurlitzer modell 1015 år 1946 som i dag har blivit en ikonisk modell. Wurlitzers design på jukeboxar har blivit utmärkande för den ”typiska jukeboxen” med dess svulstiga former, starka färger och synliga mekanism för byte av skivor.

Seeburg Corporation var ett annat företag som producerade jukeboxar. År 1949 introducerade Seeburg en ny mekanism som kunde hantera upp till 50 skivor samt avspelas på båda sidor. Wurlitzer försökte att konstruera något likande för att konkurrera med Seeburg men lyckades aldrig. Ett sista försök att ta över marknaden gjordes år 1973 genom en omlansering av modell 1050. Det såldes dock bara 1600 exemplar. Marknaden för jukeboxar kollapsade under 1970-talet och tillverkningen av Wurlitzers jukeboxar upphörde i USA. Produktionen fortsatte dock i Tyskland. I dag finns det uppdaterade jukeboxar för hemmabruk som kan spela CD-skivor, vinyler och MP3. Det är dock de äldre jukebox-modellerna som är mest eftertraktade.

Jukebox2Auktionshuset säljer nu denna jukebox, läs mer HÄR!

Stig Lindberg – En av 1900-talets främsta formgivare

Stig Lindberg var en mycket skicklig formgivare. Han arbetade främst på Gustavsbergs Porslinsfabrik där han bland annat skapade många populära porslinsserier. Hans design uppskattas än i dag och han är trots sin död fortfarande en mycket omtalad formgivare och konstnär. Hans design har en funktionalistisk inriktning men med en vacker utformning. Hans idé var att föremålet skulle skapa glädje med sin skönhet men även underlätta arbetet i köket. Han ansåg att samhället blev bättre om människor hade vackra ting omkring sig och att konst inte bara var för överklassen, den skulle vara tillgänglig för alla.

Stig Lindberg föddes den 17 augusti år 1916 i Umeå. Han växte upp med en far som var militär och bröder som kom att bli ingenjörer, därav var Lindbergs yrkesval inte helt förutsebart. Som barn ansågs han som lite klen vilket gjorde att det inte var aktuellt att gå i sin faders fotspår. I skolan gjorde han inte särskilt bra ifrån sig förutom i ämnena teckning och musik. Han flyttade till Stockholm för att bli teckningslärare men kom snart i kontakt med keramiken i stället. Han begav sig, efter sina studier på Tekniska skolan, till Gustavsbergs Porslinsfabrik för att söka sommarjobb. Det var svåra tider för fabriken och Hjalmar Olson, dåvarande chef, kunde inte lova en plats åt honom. Lindberg svarade dock självsäkert: ”Om ni anställer mig så ska jag se till att det blir jobb på fabriken”.

Under två sommarmånader fick Lindberg chansen att visa sin stora begåvning och skicklighet inom formgivning för Wilhelm Kåge, en konstnärlig ledare på fabriken. Dessa två kom sedan att arbeta tillsammans under många år.

Under 1940-talet arbetade Lindberg mycket med fajans som är poröst lergods med tennglasyr. Av detta skapade han unika vaser, skålar och fat målade i lekfulla färger och mönster. Lindbergs stora fantasi och konstnärliga lekfullhet gjorde honom till en mycket inflytelserik person på Gustavsbergs Porslinsfabrik och snart överlämnades Wilhelm Kåges ledarskap till Lindberg.

På 1950-talet fick Lindberg samt andra formgivare på fabriken sitt genomslag i de svenska hemmen. Spisa Ribb och Terma, signerade Stig Lindberg, introducerades år 1955 på den stora Hemutställningen H55 i Hälsingborg. Under den här tiden anställdes även fler formgivare på fabriken, bland annat Lisa Larson och Margareta Hennix. Prunus, Feston, Pynta, Rödklöver, Betula, Aveny, Birka, Coq, Kanton och Salix är fler exempel på porslinsserier signerade Stig Lindberg.

Spisa-Ribb-TermaServisdelar från Stig Lindbergs serier Terma och Spisa Ribb, Gustavsberg.BersåBerså, en berömd servis formgiven av Lindberg på 1960-talet.

Lindberg var en mångsysslare och höll därför på med annan formgivning utöver porslin. År 1947 började han med schablontrycksteknik för textilier. Melodi, Pottery och Friktlåda var tre tygtryck som blev storsäljare. Med detta ville Lindberg visa att man inte behöver skilja på konst och konsthantverk. Han började även illustrera för bland annat Lennart Hellsings barnböcker Krakel Spektakel och Kusin Vitamin.

LamporLampskärmar, Melodi av Stig Lindberg.

Stig Lindberg blev år 1957 också huvudlärare i keramik vid Konstfack fram till år 1972. Där formgav han glas för Kosta glasbruk och danska Holmegaard Glasværk samtidigt som han designade bland annat vardagsporslin för Gustavsberg. Glaskonstnärerna Ulrica Hydman-Vallien och Bertil Vallien var två av hans elever på Konstfack. Lindberg formgav en TV-apparat år 1959 med vridbar skärm för företaget Luma samt en transistorradio för samma företag år 1962. Han fick även smycka offentliga miljöer, ett exempel är Funderingar i väntrum som är en 38 meter lång komposition i sandgjutet stengods i Nacka sjukhus år 1962-64. Ett annat exempel är en fontänskulptur i kopparplåt på Renmarkstorget i Umeå år 1976. Lindberg har även fått designa serveringsbrickor, termosar, spelkort, textilmönster, omslagspapper och mycket, mycket mer.

LumaLumavision, Stig Lindberg,

År 1974 förlorade han en lunga i lungcancer men återhämtade sig. Han flyttade senare till Italien där han kom att tillbringa sina sista år innan han avled i hjärtinfarkt den 7 april år 1982. Trots Stig Lindbergs bortgång lever hans design fortfarande kvar i de svenska hemmen.

Nyinkomna persiska mattor

Matta 335835. MATTA, Persisk, Baktiari, (fine), 305 x 205 cm.

Beskrivning: Trädgårdsmönstrad, polykroma färger.
Delvis färgad med naturliga växtfärger.
Hög kvalité.

Konditionsrapport: Inga anmärkningar.

UTROPSPRIS: 10 000 kr

Auktionen avslutas den 16 oktober 2015 kl 10.17.

Matta2

322675. MATTA, Persisk, grön Keshan, 410 x 310 cm.

Beskrivning: Ljusgrön bottenfärg.
Heltäckande design.
Hög kvalite.

Konditionsrapport: Inga anmärkningar.

UTROPSPRIS: 18 000 kr

Auktionen avslutas den 18 oktober 2015 kl 21.36.

matta3

323219. MATTA, Persisk, Nadjafabad, 393 x 293 cm.

Beskrivning: Hög kvalité, röd bottenfärg.

Konditionsrapport: Inga anmärkningar.

UTROPSPRIS:  6000 kr

Auktionen avslutas den 18 oktober 2015 kl 22.58.

Se fler genom att klicka HÄR!

Leksaker på Auktionshuset

Vet du om att det finns en kategori för leksaker på Auktionshuset Gomér & Andersson? Denna kategori heter just Leksaker och innehåller de leksaksföremål som ligger ute till försäljning just nu. För varje vecka som går förnyas innehållet i kategorin med nya, spännande utrop. Man vet aldrig vad man kommer att hitta!

Så passa nu på att fynda leksaker till barnen i din närhet eller utöka din egen samling!LeksakerDessa är några av de leksaker som är ute till försäljning just nu. Se alla genom att klicka HÄR!

”Blå Blom”, en klassiker från Gustavsberg

 

Här på Auktionshuset Gomér & Andersson har vi ofta serviser och andra poslinsföremål tilverkade av Gustavsberg ute till försäljning. En ständigt populär poslinsserie är klassikern ”Blå Blom”.

På Auktionshuset just nu:

blåblom331844. SERVISDELAR, 19 delar, benporslin, ”Blå Blom”, Gustavsberg.

Beskrivning
9 kaffekoppar med fat, 9 assietter, djup tallrik.

Konditionsrapport
Smärre bruksslitage.

blåblom2Auktionen avslutas den 14 oktober 2015 kl. 10:57. Se nuvarade bud genom att klicka HÄR!

Visste du att?
  • Gustavsberg startade sin poslinproduktion år 1825.
  • Porslinserien ”Blå Blom” lanserades år 1870.
  • Servisen har en dekor av upphöjda, små druvklasar omgivna av vinblad. Trots att motivet inte föreställer blommor så behölls namnet ”Blå Blom” eftersom att den blå blomman var symbol för romantiken och poesin i bl.a. Tyskland och just Tyskland var en intressant exportmarknad.
  • ”Blå Blom” är tillverkad av äkta benporslin. Gustavsbergsfabriken presenterade benporslin år 1864 och blev därav en av de första i Europa utanför England att lyckas framställa benporslin. Benporslin är det mest kanthållfasta poslinet, det innehåller minst 45 procent kalcinerade kreatursben.
  •  Produktionen av ”Blå Blom” lades ner den 31 december år 2006 men serien går fortfarande att finna på auktion.

blåblomdetaljbild

Källor:
http://www.gustavsbergsporslinsfabrik.se/historik/
http://www.blablom.se/hotellet

 

Guillaume Thomas Raphael Taraval

Målaren Guillaume Thomas Raphael Taraval föddes år 1701 i Paris. Han kom till Sverige år 1732 och blev då verksam på Stockholms slott. Han skapade flera plafondmålningar, bl.a. Svea omgiven av dygderna samt Juno och vindarna. År 1734-1735 målade han tillsammans med dekorationsmålaren Deslaviers plafonderna i den Gröna salongen och den Röda salongen i slottet samt några fönsternicher. Även vissa dörröverstycken i slottet är målade av Taraval. Trots att rumsdekorationer var hans huvudsakliga sysselsättning så finns det porträtt, stilleben och altartavlor bevarade, dock är dessa relativt sällsynta. Kristus i örtagården och Kristus på korset är två nämnvärda altartavlor samt Död fågel och jaktredskap som är ett stilleben från år 1744. Det sistnämnda går att finna på Nationalmuseum.

Hans verk visar på alla rokokons karakteristiska drag vilket innebär klar och livlig färg med en lekande komposition samt djup och känsla. Motiven på hans konst består ofta av amoriner och genier. Takmålningarna förknippas till stor del med ljusa färger som ger ett luftigt och festligt intryck.Vita_Havet_-_plafondmålning_av_D._Francia_och_G-Th._TaravalPlafond i Vita havet, Stockholms slott.

Taraval blev av betydelse för konstutvecklingen i Sverige eftersom att han i samband med slottsbygget undervisade i teckning och målning och därav gav upphov till stiftandet av Kungliga ritarakademien år 1735. Han var gift med Marie Anne François Guillemard. Tillsammans fick de sonen Louis Gustave Taraval som även han blev målare samt arkitekt. Guillaume Thomas Raphael Taraval dog år 1750. Hans påbörjade skisser till plafonden i slottskapellet fick fullbordas av hans lärjunge Johan Pasch.

Sålt hos Auktionshuset Gomér & Andersson:

TaravalUtförd i Taravals manér men från senare tid.Taraval2326924. GUILLAUME THOMAS RAPHAEL TARAVAL. Hans art. Olja på duk, 1800-tal, osignerad.

Beskrivning: Dekor med 2 amoriner.
Ca. 26×19 cm.

Konditionsrapport: Krackelyr.

Följerätt: Nej.

Utropspris: 4000 kr
Klubbat Pris: 4200 kr

 

Källor:

 

Resväska, ”Bisten 60”, Louis Vuitton

En klassisk utformning, ett karakteristiskt mönster – Louis Vuitton-väskor kommer aldrig att gå ur tiden!

Auktionshuset Gomér & Andersson säljer vi nu denna resväska från det franska designermärket Louis VuittonLV1

LV2

LV3

LV4Beskrivning: Monogram canvas med skinndetaljer. Beslag i mässing.
Märkt ”LOUIS VUITTON MADE IN FRANCE”. Inredning med remmar.
Etikettmärkt ”LOUIS VUITTON” samt numrerad ”1054255”.

60 x 42 x 17.5 cm. Två nycklar medföljer.

Inköpt av nuvarande ägare från BrownPaperBag – Authentic Vintage Luxuary Goods. Certifikat från dem medföljer.

Konditionsrapport: Smärre bruksslitage.

Lägg ditt bud HÄR!

Auktionen slutar den 30 september kl. 21.57.

Visste du att väskor av märket Louis Vuitton har funnits sedan mitten av 1800-talet? Vill du veta mer om den franska designern, klicka HÄR!

Louis Vuitton

Varumärket Louis Vuitton har funnits sedan 1800-talets senare hälft och klassas än idag som ett av modevärldens främsta designermärken. 

Mannen bakom märket hette Louis Vuitton och föddes den fjärde augusti år 1821 i Anchay, Frankrike. Han kom från en klassisk arbetarfamilj som drev en bondgård. Han var bara tio år när hans mor gick bort och hans far gifte snart om sig med en kvinna som kom att bli Vuittons ”elaka styvmoder”. Han trivdes inte längre i hemmet och vid 13 års ålder beslöt han sig för att bege sig av till Paris. Då Vuitton gick till fots för att komma till Paris hann han fylla 16 år innan han till slut nådde sin destination. Väl framme lyckades han bli antagen som lärling hos Monsieur Marechal, en mycket kunnig tillverkare av väskor, askar, skrin och koffertar. I Europa under 1800-talet var detta ett mycket respekterat yrke och tack vare monsieur Marechal utvecklade Vuitton alla de färdigheter en väskmakare behöver. Han blev genast mycket skicklig och efter bara några få år hade han skapat sig ett gott rykte hos de modeintresserade i Paris.


Louis Vuitton

Kejsaren Napoleon III:s fru Eugenie de Montijo var en av de som uppskattade Vuittons arbete. Han kom att bli hennes hovleverantör och fick därav förtroendet att tillverka alla tänkbara förvarings- och transportlösningar hon kom att behöva. Detta höjde Vuittons status ofantligt mycket och han såg det som ett utmärkt tillfälle att starta ett eget företag. Varumärket Louis Vuitton föddes och år 1854 öppnade Vuitton sin första butik. Tidigare samma år gifte han sig med en 17-årig kvinna vid namn Clemence-Emilie Parriaux.

Louis Vuitton lanserade en helt ny koffert gjord av kanvastyg som kom att bli enormt uppmärksammad då den var mycket lättare än tidgare koffertar gjorda i läder. De nya koffertarna hade även en förmåga att stöta bort väta vilket gjorde att de kunde tillverkas med en platt ovansida. Detta till skillnad från de tidigare koffertar som hade ett rundat, kistlikt lock för att regnet lättare skulle rinna av. Den nya utformningen gjorde även att de smidigt kunde staplas på varandra. På grund av piratkopiering så förstod Vuitton att det var viktigt att företaget hade en tydlig profil. Han beslöt sig därför att se till att väskorna hade en särskild färg och började f’ärga kanvasväskorna i en blygrå nyans. Detta skulle göra att det krävdes mer än att bara kopiera teknik och form. Dock förstod snart Vuitton att en grå färg inte skulle räcka och började då i stället att göra väskorna randiga vilket sedan blev till ett rutigt mönster. Förutom det placerades även en ruta med texten ”marque L. Vuitton déposée”. Som väntat hjälpte detta inte och kopior fortsatte att produceras i anonyma verkstäder.

LV1

Louis Vuitton dog den 27 februari år 1892. Hans son George Vuitton tog då över företaget och gjorde varumärket större genom att lansera internationellt. Detta gjorde han år 1896 med det monogramprydda kanvasmönster vi ser på väskorna än idag.

Spännande litteratur

Auktionshuset har nästan alltid mellan 900-1000 föremål ute till försäljning. Detta utbud innebär i princip allt som kan finnas i ett hem. Därav har vi även litteratur, för vad är ett hem utan böcker och skrifter? Trots läsplattornas övertag så är det inte mycket som slår en god bok.

Auktionshuset Gomér & Andersson finns bl.a. detta parti böcker just nu: böcker318643 LITTERATUR, Verner von Heidenstam och Selma Lagerlöf, 1900-talets första hälft.

Beskrivning: Verner von Heidenstam, Samlade skrifter, 16 band. Albert Bonniers Förlag, 1910-1920, Albert Bonniers Förlag. Selma Lagerlöf, 12 halvfranska band. Albert Bonniers Förlag 1933.

Dessa böcker gör sig inte bara vackra i bokhyllan utan är också gamla klassiker värda att läsas. Varför inte använda dem i studiesammanhang? Eller har du kanske en samling du vill utöka?

Klicka HÄR för att ta dig en närmare titt.