Vad vill du ska pryda dina väggar?

Välj och vraka mellan ca 115 konstobjekt som auktioneras ut på Auktionshuset Gomér & Andersson. Kategorin Konst innehåller underkategorierna fotografi, grafik, måleri, skulptur, teckningar och övrigt.

Vad för typ av konst skulle sprida glädje och harmoni i ditt hem?

Nedan ser du ett axplock av den konst som auktioneras ut:GG353635. RUPERT JASEN SMITH (ANDY WARHOL), ”GRETA GARBO”, Seriegrafier, 6 st, signerade och numrerade.
hd_item_345051_b1869ed68a345051. SKULPTUR, Gjutjärn, motiv med Karl XIV Johan, 1800-talets mitt.
Utropspris: 4000 kr

Nyinkommet:

bthd_item_362706_14d3317607362706. LEE ”BRAIN” SPÅNGBERG. ”ULtRA”, Blandteknik på duk. Signerad.
Utropspris: 20 000 kr.jhd_item_362525_88a559cb5f362525. EINAR JOLIN. Olja på duk, signerad och daterad 1927.
Utropspris: 15 000 kr.khd_item_362719_ed7a69d743362719. SVEN-ARNE HÖKENSTRÖM ”HÖKEN”. Olja på pannå. Skiss för fönster till synagoga. Signerad.
Utropspris: 5000 kr.LaÅ356813. LASSE ÅBERG. Färglitografi, signerad och numrerad 66/250.
Utropspris: 1200 kr.

356816. LASSE ÅBERG. ”Hare i vinterdräkt efter Bruno Liljefors”. Färglitografi, signerad och numrerad 122/200.
Utropspris: 1200 kr.

356814. LASSE ÅBERG. ”Hare i sommardräkt efter Bruno Liljefors”. Färglitografi, signerad och numrerad 108/200
Utropspris: 1200 kr.

För att se fler konstverk klicka HÄR!

Dags att julpynta

Första december är här och julafton närmar sig med stormsteg. Har du plockat fram adventsstjärnor och ljusstakar? Kanske har inte alla tomtar åkt fram än men dagarna flyger fram så snart är det hög tid även för det.

På Auktionshuset hittar du både tomtar och olika adventsljusstakar.
Bland annat dessa:

Bild101
1.LÄNK 2.LÄNK 3.LÄNK 4.LÄNK 5.LÄNK 6.LÄNK 7.LÄNK 8.LÄNK

Var med i budgivningen du också!

Grafikern Folke Gullby

Folke Gullby föddes den 25 maj år 1912 i byn Gullebo i Gärdserums socken, Kalmar län. Gullby hanterade tidigt papper och penna, det var hans sätt att få utlopp för sin fantasi. När han förstod att det var hans läggning växte sig ett brinnade intresse fram och tecknandet blev en naturlig del av hans vardag och kom att fortsätta att vara det livet ut.fgullbyhd_item_100381_ecf47365adFolke Gullby, självporträtt, Midsommarafton år 1949.

Under sitt andra år på Måhults skola uppmärksammades en av Gullbys teckningar för första gången. Den föreställde en tomtegubbe och hans lärare satte upp den på väggen. Efter skolavslutningen år 1925 ville hans föräldrar att han skulle fortsätta ägna sig åt studierna och han blev då elev vid Åtvidabergs Kommunala Mellanskola. Under fyra studieår bodde han hos sin farbror Karl August Svensson som var folkskollärare i Åtvidaberg. Hos farbrodern fanns mycket konstlitteratur, bland annat tidningen Julstämning med reproduktioner i färg av svenska målares mästerverk. Det öppnade dörren till konstvärlden för Gullby. Han ägnade sin tid åt att kopiera många av dessa reproduktioner och han ville alltid återge verkligheten precis som den var. Påbörjade verk skulle alltid fullbordas utan minsta fel. Han fick dock rita i smyg då hans farbror var mycket noggrann med att läxorna skulle göras. I slutet av hans studietid gjorde han för första gången några etsningar efter anvisningar i Nordisk Familjebok.

När Gullby tog examen år 1929 hade han redan bestämt sig för att bli konstnär. Han fick stöd från sin fader och de åkte till Stockholm tillsammans. Gullby hade packat med sig ett antal träskulpturer, teckningar och målningar. Väl framme sökte de upp proffesor Olle Hjortzberg, Konstakademins dåvarande direktör. Gullby visade upp sina verk för Hjortzberg i hopp om att få bli elev på Kungliga Konsthögskolan. Han råddes dock till att börja på en privat målarskola. Hösten år 1930 blev han därför elev på Henrik Blombergs målarskola. Hans måleri gick i Zornskt manér vilket ansågs mycket omodernt vid den tiden. Även hans tidigare examensarbete hade handlat om konstnären Anders Zorn. Några av hans klasskompisar på skolan var Gustav Croner, Lennart Krook och Erik Stövling.

Åren 1932-1937 ritade Gullby sagoteckningar för Åhlén & Åkerlunds Förlag. Detta var dock inte hans mål med tecknandet, det han egentligen ville var att arbeta som grafiker. Sommaren år 1931 övertalade Lennart Krook, som blivit anställd som lärare på Deel’s Konst- och reklamskola, Gullby att gå in som delägare i skolan och undervisa i modellteckning. Detta blev hans sätt att försörja sig i huvudstaden. Våren år 1936 visade han sina teckningar för lärarna på Akademins Etsarskola, fick plats som extraelev och påbörjade sin utbildning till grafiker. På skolan gjorde han sammanlagt 29 stycken linjeetsningar och torrnålsgravyer. Vid sidan av studierna fortsatte han att undervisa i teckning på reklamskolan samt ritade illustrationer till Åhlén och Åkerlund.

Våren år 1937 gick Deel’s Konst- och reklamskola i konkurs, nästan samtidigt avslutades även Gullbys samarbete med Åhlén & Åkerlunds Förlag. Hans nya ekonomiska situation ledde till att han blev tvungen att lämna Stockholm och flytta hem till Gullbo igen. Väl hemma arbetade han på sina föräldrars gård samt hjälpte till med skördearbetet i utbyte mot att han fick äta hos dem. För att ha råd med etsmaterial förstod Gullby att han var tvungen att tjäna kontanter på något vis. Detta löste han genom att medverka som saxofonist i dansband på dansbanor i hemtrakten. Han tjänade några kronor per kväll på detta och för dem skaffade han sig material för yrkesmålning och började att måla och tapetsera i gårdarna. Mycket tid lades ner på detta för att åstadkomma ett så kvalitativt arbete som möjligt och det visade sig löna sig då beställningarna kraftigt ökade. Arbetet fortsatte i gård efter gård ända fram till år 1940 då verksamheten stoppades av krigstjänstgörningen.

När Gullby hade en ledig stund användes tiden för teckning. Han tecknade bland annat poträtteckningar av folk runt omkring byn, av folk och djur på gården, av pigor och drängar, landskap, interiörer och sagomotiv. Han tillbringade även mycket tid ute i naturen och vandrade till exempel omkring i skogen, fiskade eller plockade bär och svamp. Mestadels av tiden satt han dock ändå i sin kammare och teckande. Gullby frågade om koppartryckare A.G Lundin i Stockholm ville trycka etsningar åt honom, svaret blev ja. Detta gladde Gullby då Lundin tidigare hade varit tryckare till Anders Zorn, konstnären som givit honom mycket inspiration under åren. Nu kunde grafikern Folke Gullbys karriär ta fart på riktigt.

Bokkälla: 1979. Folke Gullbys Grafik. Svenska Budskap AB, Jönköping.

Verk av Folke Gullby ute på auktion:

Gullby1

För mer detaljer, klicka HÄR!

Vintagekläder & Accessoarer

Collage2Du har väl inte missat vår kategori Vintagekläder och Accessoarer?

VintageHär ser du några av våra utrop med kläder och accessoarer som är ute till försäljning för tillfället.

Klicka HÄR för att se alla kategorins utrop!

Visste du att?
  • Ordet vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ursprungligen är det ett latinskt ord som betyder vinskörd.
  • När man talar om vintagekläder menar man kläder från en annan tidsperiod. Det ska vara ett äldre kvalitetsplagg eller Haute couture (många menar på att ett plagg måste vara minst 25 år gammalt för att få kallas vintage). Haute couture är franska och betyder ”hög sömnad”. Beteckningen innebär konstskicklighet och exklusivitet.
  • Det är lätt att förväxla termen vintage med retro eller repro. Retro innebär att plagget är av en annan tidsperiod men att plagget inte har lika hög kvalitet som ett vintageplagg. Ett reproplagg är nyproducerat men är gjort i samma stil som äldre plagg.
  • Om man handlar second hand gör man vår jord en tjänst eftersom det är skonsamt för miljön, detta genom att resurser bevaras och en mängd utsläpp förhindras.
  • Du kan göra riktiga fynd när du shoppar second hand. Du kan hitta unika plagg för en billigare peng och därav skapa dig en helt egen stil.

 

Nyinkommet – The Beatles

Saknar du också The Beatles? Ta chansen att buda hem ett gäng klassiska LP-skivor med världens största popgrupp! Tre olika utrop finns nu på Auktionshuset Gomér & Andersson. Det finns även ett utrop med VHS-kassetter om du hellre återupplever ”beatlemania” på film.

tb1hd_item_349234_5262787c2d349234. LP-SKIVOR, 17 st, Beatles samt Beatlesmedlemar.
Utropspris: 2500 krtb2hd_item_349238_e0e7e3cd7d349238. LP-SKIVOR, Beatles och Beatlesmedlemar.
Utropspris: 2500 krtb3hd_item_349236_7d5e08f1d4349236. LP-SKIVOR, 20 st, Beatles och Beatlesmedlemar.
Utropspris: 2500 krtb4hd_item_349239_b7058503ec349239. VHS, 10 st, Beatles, Rolling Stones, Beatlesmedlemar.
Utropspris: 800 kr

Klicka HÄR för fler detaljer!

Keramikern Lisa Larson

På Auktionshuset Gomér & Andersson säljs det ofta föremål skapade av den svenska keramikern Lisa Larson.

Visste du att?

  • Lisa Larson föddes i Härlunda den nionde september år 1931.
  • Hon studerade keramik på Slöjdföreningens skola i Göteborg under åren 1949-1954.
  • Formgivaren Stig Lindberg på Gustavsbergs porslinfabrik upptäckte Larsons talang redan när hon gick sin utbildning och hon rekryterades sedan direkt efter studierna.
  • Larson kom att skapa flera hundra skulpturer under sin tid på Gustavsbergs Porslinfabrik (1954-1980). Många av dem har blivit riktiga designklassiker.
  • Hon var en mycket viktig PR-person för Gustavsbergs Porslinfabrik på 1960-1970-talet, detta eftersom hennes figurer hade blivit så populära.
  • ”Lilla Zoo” hette Lisa Larsons första serietillverkning som ritades år 1955 och var i produktion åren 1956-1978. Den bestod av mörkt stengods föreställande en räv, häst, tax och bison samt tre varianter av katt.
  • Fler exempel på populära samlarserier av Lisa Larson är ABC-flickor, Skansen, Afrika, Pippi Långstrump, All Världens barn, Sträng och Kennel.
  • Efter år 1980 blev Larson frilansare åt bland andra Åhlens och Rosenthal innan hon sedan återvände till Gustavsberg och startade en keramikstudio i början av 1990-talet.
  • Lisa Larson är fortfarande verksam som keramiker i dag.
  • Hennes figurer har blivit oerhört populära i Japan. Detta till viss del på grund av den humor, humanism samt obekymrad värme som hennes figurer förmedlar. Det är framför allt figurerna som föreställer djur som har slagit i Japan och hennes keramikstudio används främst för exporten till Japan.
  • Larson är gift med konstnären Gunnar Larson.

Sålt på Auktionshuset Gomér & Andersson:

Pippi”Pippi Långstrump”, Lisa Larson, Gustavsberg.
Utropspris: 1200 kr
Klubbat pris: 3400 krDora”Dora” Lisa Larson, Gustavsberg, ur serien ABC-flickor. Formgiven 1958.
Utropspris: 1200 kr
Klubbat pris: 1431 kradvent”Advent”, Lisa Larson, Gustavsberg.
Utropspris: 1000 kr
Klubbat pris: 1500 krkattStående katt ur Lilla Zoo, Lisa Larson, Gustavsberg.
Utropspris: 800 kr
Klubbat pris: 600 krmalin

”Malin”, Lisa Larson, Gustavsberg.
Utropspris: 500 kr
Klubbat pris: 750 kr

Klicka HÄR för att se vilka Lisa Larson-figuriner som är ute till försäljning just nu.

 

Källförteckning:
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/lisa-larson
http://www.gustavsbergdesigncenter.se/index.php?route=product/category&path=60
http://lisalarsonsweden.com/classics/sv

Möbelmästaren Carl Malmsten

Här på Auktionshuset säljs många möbler av möbelmästaren Carl Malmsten. Du har säkert hört talas om honom, det har de flesta. Hans vackra hantverk finns i många svenska hem. Kanske står fåtöljen ”farmor”, lampan ”Staken” eller soffbordet ‘”Ovalen” just i ditt vardagsrum. Men hur mycket vet du om möbelarkitekten egentligen?

Bredda din kunskap och läs om möbelformgivaren:

Carl Malmsten

Carl Malmsten, född den sjunde december år 1888, var under 1900-talet en av Sveriges största möbel- och miljöskapare. Han fick sitt stora genombrott vid 28 års ålder när han vann pris i Svenska Slöjdföreningens tävling om nya möbler till Stockholms stadshus. Vinsten gjorde att folk fick upp ögonen för honom och hans arbete vilket ledde till att han fick flera prestigefyllda uppdrag. År 1916 etablerade han en egen snickeriverkstad och år 1917 deltog han med framgång på Hemutställningen i Liljevalchs konsthall. Malmsten-intarsiaByrå, ”Guanabara”, Carl Malmsten.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 2000 kr.

Malmsten samlade på sig sina praktiska erfarenheter genom praktik i snickeriverkstäder samt genom uppmätningar av möbler på Nordiska Muséet och Skansen. Han beskrev sig själv som: ”En från överklassen urspårad snickarlärling”. Han växte upp på Blaiseholmen i en högborgerlig miljö. På somrarna tillbringade han sin tid på sin morfars gård i Solna. Hans morfar, Régis Cadier, drev Grand Hotel i Stockholm och var mycket välkänd och välbärgad. Morfadern hade även en grönsaksodling vid Bergshamragården där Malmsten trivdes mycket bra och där han senare kom att slå ner sina bopålar med sin fru Siv Malmsten.

Carl Malmsten ville skapa möbler som var praktiska men som också framkallade trivsel och harmoni. Han var noggrann i sitt hantverk och fokuserade mycket på detaljer, till exempel på hur träets struktur och fiberriktning kunde förfinas och bevaras. Hans möbelstil hade rötter i allmogetraditionen och i 1700-talets klassicism. Framför allt inspirerades han av 1920-talets nyklassicism med intarsiadekorer, det blev lite av hans signum. Hans möbler döptes många gånger efter beställare, kulturpersonligheter eller orter. De kunde även döpas efter den sinnesstämning Malmsten förknippade dem med.

Några exempel på uppdrag som Carl Malmsten fick under 1920-talet var ansvar för inredningen av privatvåningen på Ulriksdals slott år 1923 (bröllopsgåva till kronprinsparet), Svenska Tändsticksbolagets kontor i Stockholm år 1928 och Stockholms konserthus år 1926. Han fick även inreda den svenska sviten på Waldorf Atoria Hotel i New York år 1931. Två år senare grundade han firman Carl Malmsten som sedan ombildades till aktiebolag år 1944.

Han samarbetade med många olika arkitekter under sin tid. Ett exempel på samarbete är med Märta Måås-Fjetterström som var en textilkonstnär. De kom att samarbeta extra mycket då de tillsammans fann en unik harmoni mellan möbler och textilier. I deras arbete var det viktigaste att kompositionerna passade för olika individers behov. Märta Måås-Fjetterström utalade sig om Carl Malmstens hantverk på följande vis: ”När du ställer dina möbler på mina mattor och låter mina bonader hänga på väggarna i dina interiörer gör du det på ett sådant sätt, att de får mening. ”

Carl Malmsten var inte bara en enastående formgivare, han var även pedagog. Han ville förändra den svenska slöjdundervisningen. Han ansåg att det var viktigt att den handlade om att ”övning ger färdighet”, att man skulle få frihet till att utforska sin kreativa sida och på så sätt sammanföra praktisk och konstnärlig utbildning. Som pedagog var Malmsten väldigt inspirerande med sin otroliga känsla för formspråk och proportioner men kunde även uppfattas som mycket kritisk och sträng. Hans pedagogikintresse ledde till att han och hans fru Siv startade en experimentskola, Olofsskolan. Dessvärre fick skolan senare läggas ner i brist på finansiering. Dock blev skolans verkstad kvar som senare kom att vara en av de bästa möbelsnickeriutbildningarna i världen. År 1948 bytte skolan namn till Malmstens Nyckelviksverkstadsskola. Efter det blev det ett namnbyte till, denna gång till Carl Malmstens Verkstadsskola CMV. Idag ingår skolan som en del av verksamheten vid Linköpings Universitet under namnet Carl Malmsten Furniture Studies.

Då Carl Malmsten ställde höga krav på sig själv var det mycket viktigt att de snickeriverkstäder som skulle producera hans möbler höll en tillräckligt hög standard. Att hitta sådana verkstäder var inte lätt, därför valde han att endast välja ut ett fåtal verkstäder med hög klass och sedan hålla sig till dessa. År 1955 inledde Carl Malmsten och de noggrant utvalda möbelverkstäderna ett föbund under benämningen ”Nyckelbrödernas förbund”. Efter detta ökade han arbetstempot. På en utställning på Röhsska Mueseet i Göteborg år 1956 presenterades de första nya modellerna. Några av dessa var ”Farmor”, ”Talavid”, ”Hemmakväll” och ”Vår Fru”. Med återförsäljare spridda över hela landet blev Malmstens möbler tillgängliga för en bredare kundkrets.farmor-CMFåtölj, ”Farmor”, Carl Malmsten, 1900-tal.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 3650 kr.talavid--CMMatsalsmöbel, ”Talavid”, Carl Malmsten, Waggeryds möbelfabrik AB, 1900-tal. Sålt på Auktionshuset. Klubbat pris: 4000 kr.visingsoCMSoffa, Visingsö, Carl Malmsten.
Såld på Auktionshuset. Klubbat pris: 4600 kr.

En stor del av tiden fram till Malmstens bortgång tillbringade han med sin fru Siv på skolan Capellagården på Öland. Capellagården är en skola för gestaltande arbete som grundades år 1960 av Malmsten själv. Han planerade och genomförde kurser och utställningar runt om i Sverige fram till sin död den 13 augusti år 1972. Carl Malmsten har efterlämnat ett unikt kulturarv bestående av drygt 20 000 detaljritningar, skisser och förlagor. Hans möbler fortsätter att vara omåttligt populära och eftertraktade.

Källförteckning:
http://www.malmsten.se/mot-carl-malmsten-mannen-som-inte-visste-vad-han-ville-bli/
http://carlmalmsten.se/om-carl-malmsten/cm-personligen/
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/carl-malmsten

Utvalda föremål

På vissa av Auktionshusets föremål syns en gul symbol, denna betyder att föremålet tillhör ”Utvalda föremål”. ”Utvalda föremål” förklaras på föjande vis:

– ”Handplockade av våra antikexperter. Från de små guldkornen till det mest exklusiva.”

Nedan ser du exempel på ”Utvalda föremål” på Auktionshuset Gomér & Andersson:Utvalda-foremal

Utvaldaforemal-

Låt oss ta en närmare titt på denna spegel:hd_item_340750_8dda0871fa 340750. SPEGEL, empire, Sverige, 1800-talets första hälft. hd_item_340750_cfc9a1e2a5Beskrivning: träskuren dekor samt pastellage, förgylld.
Höjd 136 cm bredd 62 cm.
Konditionsrapport: Bruksslitage.hd_item_340750_6e0c3e1da2Utropspris: 3000 SEKhd_item_340750_5195f9b3dbAktuellt bud: 2000 SEK
Auktionen slutar:  2 november 2015 kl. 21:09

Klicka HÄR för att komma till auktionen.

Om du vill se alla ”Utvalda föremål” på Auktionshuset klicka HÄR!

Wurlitzer

Rudolph Wurlitzer Company, även kallat Wurlitzer, var ett företag i USA grundat av tysken Rudolph Wurlitzer. På 1930-talet började Wurlitzer att producera och sälja jukeboxar vilket blev en mycket stor framgång för företaget. Denna framgång har lett till att Wurlitzer och jukeboxen än i dag är mycket starkt förknippade med varandra.

Vad är en jukebox?

En Jukebox är en myntautomat för spelande av musik. Ordet kommer från engelskans juke, benämning på ett sjaskigt värdshus, eftersom det till en början var på dylika ställen jukeboxen gick att finna.

JukeboxenJukebox, Wurlitzer modell 1015.

Wurlitzers historia

Rudolph Wurlitzer föddes år 1829 i Tyskland. Sedan år 1659 har familjen Wurlitzer bedrivit handel med musikinstrument. Först bedrevs handeln i Sachen i Tyskland eftersom familjen härstammar där ifrån. År 1853 kom Franz Rudolph Wurlitzer till Cincinnati i USA där han grundade Rudolph Wurlitzer Company. Till en början var detta ett importföretag som sålde musikinstrument till Amerika men Wurlitzer växte sig snart större vilket ledde till att de kunde börja att tillverka egna självspelande pianon med myntinkast år 1896. Detta blev början på företagets stora framgång.

År 1914 avled Rudolph Wurlitzer, hans tre söner fick då driva företaget vidare. Wurlitzer blev snart känt för sina stora teaterorglar som användes i stumfilmer. En av dessa stora orglar installerades i Skandiateatern i Stockholm år 1926. Med hjälp av orgeln kunde en organist härma ljudeffekter anpassande till filmens handling. När stumfilmerna slutade att produceras minskade efterfrågan på teaterorglarna och den stora depressionen år 1929 gjorde nästan att företaget gick i konkurs. År 1933 tog Farny Wurlitzer, familjens yngste son, kontakt med uppfinnaren Homer Capehart som övertygade företaget att de skulle börja att tillverka jukeboxar. Detta var mycket lämpligt då marknaden för jukeboxen snart kom att explodera. Carpehart försäkrade Wurlitzer att 25.000 jukeboxar skulle säljas till år 1936, försäljningen kom dock att gå mycket bättre än så eftersom 44.000 exemplar såldes.

Wurlitzers jukebox dominerade marknaden med 60 procent fram till slutet av 1940-talet. Den största framgången för företaget kom med Wurlitzer modell 1015 år 1946 som i dag har blivit en ikonisk modell. Wurlitzers design på jukeboxar har blivit utmärkande för den ”typiska jukeboxen” med dess svulstiga former, starka färger och synliga mekanism för byte av skivor.

Seeburg Corporation var ett annat företag som producerade jukeboxar. År 1949 introducerade Seeburg en ny mekanism som kunde hantera upp till 50 skivor samt avspelas på båda sidor. Wurlitzer försökte att konstruera något likande för att konkurrera med Seeburg men lyckades aldrig. Ett sista försök att ta över marknaden gjordes år 1973 genom en omlansering av modell 1050. Det såldes dock bara 1600 exemplar. Marknaden för jukeboxar kollapsade under 1970-talet och tillverkningen av Wurlitzers jukeboxar upphörde i USA. Produktionen fortsatte dock i Tyskland. I dag finns det uppdaterade jukeboxar för hemmabruk som kan spela CD-skivor, vinyler och MP3. Det är dock de äldre jukebox-modellerna som är mest eftertraktade.

Jukebox2Auktionshuset säljer nu denna jukebox, läs mer HÄR!